Thursday, December 15, 2011


10. december

Du er begyndt at læse her til morgen. Det er utroligt tidligt. Jeg sidder og kigger på dig, mens jeg tænker på hvordan jeg skal indtage resten af dagen. Morgenen er stadig mørk.
På bordet foran mig står resten af morgenmaden. En knust æggeskal, en kop kaffe, brød.
Du sidder skråt overfor mig med bøger spredt ud foran dig på bordet. Dit ansigt lyser op i skæret fra ildfluer. Lysende dyr er dukket op med jævne mellemrum siden i torsdags. Der så jeg en udstilling med fotografier af ildfluer i en mørk have. Manden havde fotograferet dem en hel sommer. Da jeg cyklede hjem fra byen var de der. Jeg kiggede mig tilbage og slingrede. En ildfluepopulation. Større end nogen baglygte.

Jeg lægger mærke til hvor mange gange du ånder ind og ud. Åndedrættet er en kontinuerlig aktivitet. Du kan stole på at det flyder cyklisk igennem din krop.
Nogle gange afbryder du åndedrættet for at koncentrere dig om en detalje på papiret. Du ser på siden gennem et mikroskop.  Papiret er fnulret af ildfluerne. De sværmer rundt over bogstaverne. De afgiver lys nok til at du kan bruge mikroskopet. Når du ånder ud blæser du afkølet kuldioxid i hovedet på fluerne.
En gang imellem læser du noget spændende. Så bliver dit åndedræt hurtigere. Hvis der er noget du ikke forstår så udsætter du dit åndedræt et par takter.

Ildfluerne er den eneste lyskilde. Månelyset er kun 1/10 så stærkt som dagslyset. I det sparsomme lys har jeg lavet et afkrydsningsskema hvori jeg registrerer dit åndedræt. Når du springer en cyklus over sætter jeg en streg. Når du ånder i normalt tempo sætter jeg et Å, for åndedrag.

Nu har du taget en kedeldragt på. Lapper cykel ude i værkstedet. Ildfluerne er fulgt med dig. Dem som er blevet tilbage, er en svækket flok. Flere af dem er faldet døde om på siderne i din bog. Jeg bliver tilbage og læser siden du efterlod.
Sometimes, when one cell is stimulated by another, (her læste du regelmæssigt), all that happens is that there is a tiny electrical signal in the receiver cell, (dit åndedræt stoppede her), which travels a few millimetres down a dendrite and then fades out, (nu åndede du hurtigere), because of the poor conductivity of the cell, (hvor du kigger på mig inde fra papiret).
Interestingly, cells do not just excite one another. Some neurons also inhibit others. 

No comments:

Post a Comment