Ved
middagen om aftenen prøver jeg at forklare min
bordherre hvorfor jeg har valgt at skifte studie. (Jeg bruger altid mine
forklaringer til at forføre min samtalepartner. Hvis det lykkes hælder jeg
champagne op til os begge, og vi skåler for fremtiden.)
Jeg har
mest af alt valgt det her fordi det lignede en udfordring. Jeg ledte efter
noget der kunne fascinere mig, siger jeg.
Måske har jeg bare en længsel efter at forstå
komplicerede systemer.
Hvad vil
du så arbejde med?, spørger min bordherre.
Fremtiden
lignede en andesteg der var blevet angrebet med en smal og skarp kniv fra flere
sider, siger jeg. Der
er mange arbejdspladser hvor jeg vil kunne bruge mine alsidige kompetencer.
Min bordherre siger: Det er spøjst at du har bevæget dig helt over i den anden grøft nu. Nu
skal det hele være så eksakt som muligt.
Jeg: Jeg
vil gerne udtrykke mig så præcist som muligt om alt hvad jeg tvivler på.
Er du
ikke bange for at miste din sensibilitet overfor detaljerne?
Overfor
hvad, spørger jeg. Nej.
Jeg tror at et kreativt perspektiv på videnskab er ligefrem nødvendigt.
Det svarer du ikke på. Du fortæller mig om dit
arbejde. Vi kommer ud i en mere filosofisk samtale.
Da man
begyndte at udforske havets biologiske liv regnede man med at havet var
indrettet på samme måde som skoven. Inddelt i 3 forskellige lag, med hver sin
plads i økosystemet. Skovbund, trækrone og luften over trækronerne.
Men for
hver cm man bevæger sig dybere ned i vand, ændres tryk, temperatur, strøm og
livsvilkår. (Øko)systemerne som var blevet pålagt skovens liv kunne ikke bruges
til at forklare hvad man iagttog under havets overflade.
Vi bliver fulde i køkkenet og i tegner en
koloni af bakterier. Det enkelte individ kan sanse hvor mange andre bakterier
der er, ved at måle densiteten af de 4 forskellige stoffer de udskiller.
Jeg er fuldt ud tilfreds. Jeg glemte at jeg hellere ville danse.
(Sommetider
er det ærgerligt at der er behov for punktummer. Jeg mener, jeg har nogen gange
lyst til at du skal læse uden pauser og tænkepauser. Læse en strøm af ord uden
at bekymre dig om hvorvidt du forstår dem)
No comments:
Post a Comment